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Prof. Dr. med. Christoph Fiehn

Medical specialist  for internal Medicine / Rheumatology

 

Practice for Rheumatology and Clinical Immunology

Patients suffering from rheumatic diseases and autoimmune diseases need empathy and committed doctors. What they also need is a network of a most competent interdisciplinary team to guarantee for the right diagnosis and find effective treatments, even in difficult cases. At our Practice for Rheumatology and Clinical Immunology at Baden-Baden MEDICAL CENTER, we want to link modern science-based diagnostics and treatment, always focusing our patients.

For many years, I have been dedicated to my work in senior positions in diagnostics and the treatment of rheumatic diseases and other diseases of the immune system at Heidelberg University Hospital as well as at the Rheumazentrum Baden-Baden [Center for Rheumatic Diseases in Baden-Baden]. Ever since, I have been able to see, accompany and help a large number of patients, amongst them some with rare diseases and with conditions that are difficult to treat.

Baden-Baden MEDICAL CENTER covers the fields of radiology, neurology, pneumology, gastroenterology etc. and offers the perfect environment for modern medicine within an interdisciplinary network. Our practice disposes of and provides for

  • a laboratory for autoimmune diseases
  • devices for ultrasound scan of the joints
  • capillaroscopy
  • outpatient infusion therapy
  • a physiotherapy unit

Specialist for internal medicine/rheumatology, with an additional specialisation in physical therapy

  • 1983 – 1991 medical studies in Heidelberg, license to practice
  • 1993 doctorate as a medical doctor at Heidelberg University
  • 1991 – 2003 research associate at Heidelberg University Hospital of Internal Medicine
  • 1994 – 1995 German Academic Exchange Service scholar at the Kennedy Institute of Rheumatology in London, GB
  • 2000 – 2003 senior physician and director of the rheumatology outpatient department at Heidelberg University
  • since 4/2000 specialisation in internal medicine
  • since 9/2001 specialisation in internal medicine / rheumatology
  • since 5/2000 spokesman of the Rheumazentrum Heidelberg e.V.[registered association of Heidelberg Center for Rheumatic Diseases]
  • 2001 – 2003 founder and director for internal medicine of the interdisciplinary Uveitis Center at Heidelberg University
  • 2004 habilitation at Heidelberg University and appointment as private lecturer
  • 2004 -2017 head physician and medical director of the Rheumazentrum Baden-Baden GmbH (seit 2011/2008 ACURA-Rheumazentrum Baden-Baden) [Center for Rheumatic Diseasesin Baden-Baden, which since 11/2008 has been ACURA Center for Rheumatic Diseases)
  • 07/2009 appointment as adjunct professor at Heidelberg University
  • 2013 awarding of the Kußmaul Medal of the Deutsche GesellschaftfürRheumatologie [German Rheumatology Association]
  • 2013 elected one of the 100 best German doctors by Axel-Springer-Verlag
  • since 05/2017 Practice for Rheumatology and Clinical Immunology, Baden-Baden

Kußmaul Medal of the German Association of Rheumatology 2013 for extraordinary merits in rheumatology (project for the education of health professionals in rheumatology)“

  • Co-Editor for Zeitschrift für Rheumatologie, Ad hoc-editor Arthritis+Rheuma, Co-Editor Medactuell Chapter Systemic Lupus erythematosus since 2002,

Lectures, seminars and bed-side teaching on a regular basis as associate professor of medicine at the university hospital of Heidelberg, Germany since 2003

  • Congress president of the Annual Meeting of the German Association of Rheumatology  (DGRh) 12.-16. September 2018 Mannheim
  • Member of the standing comittee for pharmakotherapy of the DGRh and coordinator of the S2e guideline „Treatment of  rheumatoid arthritis“.
  •  Certificate in physikal medicine 2007
  • German Association for Rheumatology
  • German Association for Internal Medicine
  • Association of Rheumatologists Germany
  • South-West-German Association for Internal Medicin

PUBLIKATIONS 1992–May 2017

FULL PAPERS

  1. Fiehn C, Unger L, Schulze-Koops H, Proft F, Henes JC, Jacobi A, Dörner T für die GRAID-2-Gruppe. Rituximab zur Behandlung von Poly- und Dermatomyositiden: die Ergebnisse des GRAID-2-Registers. Z. Rheumatol 2017; online first
  2. König N, Fiehn C (Co-First), Wolf C, Schuster M, Cura Costa, Tüngler V, Alvarez HA, Chara O, Engel K, Goldbach-Mansky R, Günther C, Lee-Kirsch. ME. Mutant STING in Familial Chilblain Lupus. Ann Rheum Dis 2017, 76:468-472
  3. Bauhammer J, Blank N, Max R, Lorenz H-M, Wagner U, Krause D, Fiehn C. Rituximab in the treatment of Jo-1 antibody-associated antisynthetase syndrome: anti-Ro52 positivity as a marker for severity and treatment response. J. Rheumatol 2016; 43(8):1566-74.
  4. Fiehn C, Belke-Voss E, Krause D, Wassenberg S, Rau R. Improved radiological outcome of rheumatoid arthritis: the importance of early treatment with methotrexate in the era of biological drugs. Clin Rheumatol. 2013 32:1735-42.
  5. Xanthouli P, Sailer S, Fiehn C. Rituximab as an alternative to TNF-alpha- antagonists in patients with rheumatoid arthritis and high risk of severe infections: a systematic analysis of the experience in one center. Open Rheumatol J 2012; 6:82-85
  6. Schuch F, Kern P, Kreher G, Krüger K, Wendler J, Fiehn C. Das Curriculum „Rheumatologische Fachassistenz DGRh-BDRh“ als Weg der Professionalisierung medizinischer Assistenzberufe – Konzept und Ergebnisse einer Evaluation. Z Rheumatol. 2011 70(8):670-7
  7. Fiehn C, Kessler S, Müller K. Morning stiffness of the joints is the sole predictor of short-term response to glucocorticoid treatment in active rheumatoid arthritis (RA). Rheumatol Int. 2011 32(12):4069-70
  8. Fiehn C, Kessler S. Ist das Therapieansprechen bei älteren Patienten mit rheumatoider Arthritis reduziert? Ergebnisse einer prospektiven Untersuchung über 3 Monate. Z Rheumatol 2009, 68:69-74
  9. Fiehn C, Kessler S, Drexler W, Lorenz HM. Patients with active rheumatoid arthritis but only few tender and swollen joints: a subgroup with impaired short term outcome. Rheumatol Int 2009, 29:655-61
  10. Kessler S, Meier J, Lorenz HM, Fiehn C. Die Bedeutung von intraartikulären Glukokortikoidinjektionen für den Outcome nach 3 Monaten bei polyartikulär aktiver rheumatoider Arthritis. Ergebnisse einer prospektiven Interventionsuntersuchung. Akt Rheumatol 2009 34:356-362
  11. Fiehn C, Kratz F, Sass G, Müller-Ladner U, Neumann E. Targeted drug delivery by in vivo coupling to endogenous albumin: an albumin-binding prodrug of methotrexate (MTX) is better than MTX in the treatment of murine collagen-induced arthritis. Ann Rheum Dis 2008; 67:1188-1191
  12. Fiehn C, Jacki S, Heilig B, Lampe M, Wiesmuller G, Richter C, Rother E, Rochel E, Gao I. Eight versus 16-week re-evaluation period in rheumatoid arthritis patients treated with leflunomide or methotrexate accompanied by moderate dose prednisone.
    Rheumatol Int 2007; 27:975-979
  13. Becker MD, Heiligenhaus A, Hudde T, Storch-Hagenlocher B, Wildemann B, Barisani-Asenbauer T, Thimm C, Stubiger N, Trieschmann M, Fiehn C. Interferon as a treatment for uveitis associated with multiple sclerosis. Br J Ophthalmol 2005; 89:1254-7
  14. Fiehn C, Wunder A, Braun U, Krienke S, Max R, Ho AD, Möhler T. Lack of evidence for inhibition of angiogenesis as central mechanism of the anti-arthritic effect of methotrexate. Rheumatol Int 2005; 25:108-13
  15. Fiehn C, Müller-Ladner U, Gay S, Krienke S, Freudenberg-Konrad S, Funk J, Ho AD, Sinn H, Wunder A. Albumin-coupled methotrexate (MTX-HSA) is a new anti-arthritic drug, which acts synergistically to MTX. Rheumatology (Oxford) 2004; 43:1097-1105
  16. Löwe B, Willand L, Eich W, Zipfel S, Ho AD, Herzog W, Fiehn C. The role of psychiatric co-morbidity as predictor of work disability in patients with inflammatory rheumatic diseases. Psychosom Med 2004; 66:395-402
  17. Fiehn C, Rochel E, Ho AD, Max R. Dose escalation of leflunomide (LEF) to 40 mg once daily in patients with RA and insufficient response to standard dose LEF. Ann Rheum Dis 2004; 63:746-747
  18. Fiehn C, Neumann E, Wunder A, Krienke S, Gay S, Müller-Ladner U. Methotrexate (MTX) and albumin-coupled MTX (MTX-HSA) suppress synovial fibroblast invasion and cartilage degradation in vivo. Ann Rheum Dis 2004; 63:884-886
  19. Seggewiss R, Hess T, Fiehn C. A family with a variant form of primary hypertrophic osteoarthropathy restricted to the lower extremities. JointBoneSpine 2003; 70:230-233
  20. Löwe B, Gräfe K, Kroenke K, Zipfel S, Quenter A, Wild B, Fiehn C, Herzog W. Predictors of psychiatric co-morbidity in medical outpatients. Psychosom Med 2003; 65:764-770
  21. Wunder A, Müller-Ladner U, Neumann E, Stehle G, Pap T, Funk J, Stelzer EHK, Sinn H, Gay S, Fiehn C. Albumin-based drug delivery as novel therapeutic approach for rheumatoid arthritis. J Immunol 2003; 170: 4793-4801
  22. Fiehn C, Hajjar Y, Mueller K, Waldherr R, Ho AD, Andrassy K. Improved clinical outcome of lupus nephritis during the last decade. The importance of early diagnosis and treatment. Ann Rheum Dis 2003; 62:435-439
  23. Fiehn C, Wettschureck N, Krauthoff A, Haas R, Ho AD. Bone marrow-derived cells as carriers of recombinant immunomodulatory cytokine genes to lymphoid organs. Cancer Gene Ther 2000; 7:1105-12
  24. Fiehn C, Paleolog EM, Feldmann M. Selective enhancement of endothelial cell VCAM-1 expression by interleukin-10 in the presence of activated leucocytes. Immunology 1997;91:565-71
  25. Fiehn C, Berke B, Egen O, Pezzutto A, Heilig B. Tumor necrosis factor receptor and tumor necrosis factor- alpha and –beta expression on synovial lymphocytes. Cytokines in Hemopoiesis, Oncology, and Immunology III, 1994; eds. Freund et al., Springer, Heidelberg, p.525-35
  26. Heilig B, Fiehn C, Brockhaus M, Gallati H, Pezzutto A, Hunstein W. Evaluation of soluble tumor necrosis factor (TNF) receptors and TNF receptor antibodies in patients with systemic lupus erythematodes, progressive systemic sclerosis, and mixed connective tissue disease. J Clin Immunol 1993;13:321-8
  27. Fiehn C, Wermann M, Pezzutto A, Hüfner M, Heilig B. Plasma GM-CSF concentrations in rheumatoid arthritis, systemic lupus erythematosus and spondyloarthropathy. Z Rheumatol 1992;51:121-6
  1. Schwarting A, …, Fiehn C, …, Carnarius H. First real-world insights into belimumab use and outcomes in routine clinical care of systemic lupus erythematosus in Germany: Results from the OBSErve Germany study. Rheumatol Ther. 2016; 3:271-290
  2. Tamirou F, Lauwerys BR, Dall’Era M, et al. MAINTAIN Nephritis Trial Investigators. A proteinuria cut-off level of 0.7 g/day after 12 months of treatment best predicts long-term renal outcome in lupus nephritis: data from the MAINTAIN Nephritis Trial. Lupus Sci Med. 2015 Nov 12;2(1):e000123
  3. Moinzadeh P, …, Fiehn C, .. Hunzelmann N; German Network for Systemic Scleroderma. Vasoactive Therapy in Systemic Sclerosis: Real-life Therapeutic Practice in More Than 3000 Patients. J Rheumatol. 2016 Jan;43(1):66-74.
  4. Nagel C, …, Fiehn C, … Egenlauf B. Stress Doppler echocardiography for early detection of systemic sclerosis-associated pulmonary arterial hypertension. Arthritis Res Ther. 2015 Jun 19;17:165.
  5. Moinzadeh P, Aberer E, Ahmadi-Simab K, et al. and all participating DNSS centers. Disease progression in systemic sclerosis-overlap syndrome is significantly different from limited and diffuse cutaneous systemic sclerosis. Ann Rheum Dis. 2014 Jan 3. Epub ahead of print
  6. Witt M, …, Fiehn C, …, Schulze-Koops H; German Registry of Autoimmune Diseases (GRAID) Investigators.Clinical outcomes and safety of rituximab treatment for patients with systemic lupus erythematosus (SLE) – results from a nationwide cohort in Germany (GRAID). 2013;22(11):1142-9
  7. Mackensen F, …, Fiehn C, …, Becker MD. Interferon versus methotrexate in intermediate uveitis with macular edema: Results of a Randomized Controlled Clinical Trial. Am J Ophthalmol. 2013; 156(3):478-486
  8. Gabay C, Emery P, van Vollenhoven R, et al. ADACTA Study Investigators. Tocilizumab monotherapy versus adalimumab monotherapy for treatment of rheumatoid arthritis (ADACTA): a randomised, double-blind, controlled phase 4 trial. 2013; 381(9877):1541-50.
  9. Grünig, E., … Fiehn C, Nagel C. Exercise training in pulmonary arterial hypertension associated with connective tissue diseases. Arthritis Res Ther 2012; 14:R148 (e-Pub)
  10. Stoenoiu MS, … Fiehn C, … Houssiau FA; for the MAINTAIN Nephritis Trial Group. Repeat kidney biopsies fail to detect differences between azathioprine and mycophenolate mofetil maintenance therapy for lupus nephritis: data from the MAINTAIN Nephritis Trial. Nephrol Dial Transplant. 2012 27(5):1924-30
  11. Lakomek HJ, … Fiehn C, … Robbers J. Neufassung der Strukturqualität der akut-stationären Rheumatologie- ein zukunftsweisendes Projekt. Z Rheumatol. 2011 70(7):615-9
  12. Tony HP, … Fiehn C, … Dörner T; GRAID investigators. Safety and clinical outcomes of rituximab therapy in patients with different autoimmune diseases: experience from a national registry (GRAID). Arthritis Res Ther. 2011; 13(3):R75
  13. Mierau R, … Fiehn C, …Hunzelmann N. Frequency of disease-associated and other nuclear autoantibodies in patients of the German network for systemic scleroderma: correlation with characteristic clinical features. Arthritis Res Ther. 2011, 13(5):R172
  14. Houssiau FA, … Fiehn C, … Cervera R; MAINTAIN Nephritis Trial Group. Azathioprine versus mycophenolate mofetil for long-term immunosuppression in lupus nephritis: results from the MAINTAIN Nephritis Trial. Ann Rheum Dis 2010 69:2083-9
  15. Smolen JS, Kay J, Doyle MK, et al. GO-AFTER study investigators. Golimumab in patients with active rheumatoid arthritis after treatment with tumour necrosis factor alpha inhibitors (GO-AFTER study): a multicentre, randomised, double-blind, placebo-controlled, phase III trial. Lancet 2009; 374:210-21.
  16. Sunderkötter C, Herrgott I, Brückner C, et al. DNSS Centers. Comparison of patients with and without digital ulcers in systemic sclerosis: detection of possible risk factors. Br J Dermatol 2009;160:835-43
  17. Hanitsch LG, Burmester GR, Witt C, et al. DNSS centers Skin sclerosis is only of limited value to identify SSc patients with severe manifestations–an analysis of a distinct patient subgroup of the German Systemic Sclerosis Network (DNSS) Register. Rheumatology (Oxford) 2009; 48: 70-3
  18. Venigalla RK, Tretter T, Krienke S, Max R, Eckstein V, Blank N, Fiehn C, Ho AD, Lorenz HM. Reduced CD4+,CD25- T cell sensitivity to the suppressive function of CD4+,CD25high,CD127 -/low regulatory T cells in patients with active systemic lupus erythematosus. Arthritis Rheum 2008; 58:2120-30.
  19. Smolen JS, Beaulieu A, Rubbert-Roth A, et al. OPTION Investigators. Effect of interleukin-6 receptor inhibition with tocilizumab in patients with rheumatoid arthritis (OPTION study): a double blind, placebo-controlled, randomised trial. Lancet 2008; 371:987-997
  20. Venigalla RK, Tretter T, Krienke S, Max R, Eckstein V, Blank N, Fiehn C, Ho AD, Lorenz HM. Reduced CD4+, CD25- T cell sensitivity to the suppressive function of CD4+,CD25high, CD127-/low regulatory T-cells in patients with active systemic lupus erythematosus. Arthritis Rheum 2008; 58:2120-2130
  21. Hunzelmann N, Genth E, Krieg T …,Fiehn C,…Registry of the German Network for Systemic Scleroderma. The registry of the German Network for Systemic Scleroderma: frequency of disease subsets and patterns of organ involvement. Rheumatology (Oxford) 2008; 47:1185-1192
  22. Braun A, Sis J, Max R, Mueller K, Fiehn C, Zeier M, Andrassy K. Anti-chromatin and anti-C1q antibodies in systemic lupus erythematosus compared to other systemic autoimmune diseases. Scand J Rheumatol 2007; 36:291-298
  23. Losch A, Flessa S, Fiehn C, Max R, Becker MD. Diagnostic procedure for uveitis patients: reduction of costs by a targeted assessment of laboratory tests based on clinical findings. Ophthalmologe 2006; 103:512-6
  24. Weber MA, Krix M, Jappe U, Huttner HB, Hartmann M, Meyding-Lamade U, Essig M, Fiehn C, Kauczor HU, Delorme S. Pathologic skeletal muscle perfusion in patients with myositis: detection with quantitative contrast-enhanced US–initial results.
    Radiology 2006; 238:640-9
  25. Bauer AM, Fiehn C, Becker MD. Celecoxib, a selective inhibitor of cyclooxygenase 2 for therapy of diffuse anterior scleritis. Am J Ophthalmol 2005; 139:1086-9
  26. Maurer B, Hensel M, Max R, Fiehn C, Ho AD, Lorenz HM. Autologous haematopoietic stem cell transplantation for Behcet’s disease with pulmonary involvement: analysis after 5 years of follow up. Ann Rheum Dis 2006;65:127-9
  27. Jayne D, …, Fiehn C, …,Tyndall A. Autologeous stem cell transplantation for systemic lupus erythematosus. Lupus 2004; 13:168-171
  28. Heilig B, Mapara M, Bargou R, Fiehn C, Dörken B. TNF-a-therapy activates human B-lymphoma cells in vivo and may protect myelopoiesis. Leukemia Res 1992; 16: 769-773

LETTER WITH ORIGINAL DATA

  1. Tüngler V, …, Fiehn C, … Lee-Kirsch MA. Response to “JAK inhibition in STING-associated interferonopathy” by Crow et al. Ann Rheum Dis. 2016 Dec;75(12):e76.
  2. Fiehn C, Miehle N. How dangerous are norovirus infections in patients with rheumatic diseases treated with biologics and DMARDs? Follow-up on a local outbreak and comparison with a control cohort. Ann Rheum Dis; 2014 73(4):786-7
  3. Fiehn C, Vay S. Induction of inflammatory bowel disease flares by golimumab: report of three patients with enteropathic spondylarthritis or ankylosing spondylitis and comorbid colitis. Arthritis Rheum. 2011; 63(11):3640-1
  4. Fiehn C, Wilmes A, Max R, Willand L, Lowe B, Andrassy K, Ho AD, Lorenz HM. Musculoskeletal and neuropsychiatric manifestations are the main source of persisting affection and organ damage in a German population of patients with systemic lupus erythematosus. Scand J Rheumatol 2006; 35:157-9
  5. Gao IK, Haas-Wohrle A, Mueller KG, Lorenz HM, Fiehn C. Determination of anti-CCP antibodies in patients with suspected rheumatoid arthritis: does it help to predict the diagnosis before referral to a rheumatologist? Ann Rheum Dis 2005; 64:1516-7

CASE REPORTS

  1. Fiehn C. Eine seltene Ursache einer schweren Pannikulitis. Z Rheumatol. 2017 Jan 5. e-Publ. Vor Druck
  2. Fiehn C, Goerke C. Ein Schritt zurück und ein neuer Blick: Eine ungewöhnliche Ursache einer scheinbaren Oligoarthritis. Z Rheumatol; 2014; 73(4):374-7.
  3. Xanthouli P, Mühleisen H, Briem S, Weis D, Fiehn C. Enteraler Proteinverlust als Ursache einer schweren Hypoalbuminämie bei systemischem Lupus erythematodes. Z Rheumatol 2011; 70:1-4
  4. Blank N, Fiehn C, Lorenz HM. Radiologische Heilung einer Erosion bei Knochensarkoidose. Z Rheumatol 2009;68:763-765
  5. Lorenz HM, Dalpke AH, Deboben A, Ho AD, Greiner A, Jung M, Fiehn C. Mycobacterium kansasii tenosynovitis in a rheumatoid arthritis patient with long-term therapeutic immunosuppression. Arthritis Rheum 2008; 59:900-903
  6. Fiehn C, Zeier M. Successful treatment of chronic tophaceous gout with infliximab (Remicade). Rheumatol Int 2006; 26:274-6
  7. Harenberg J, Jorg I, Bayerl C, Fiehn C. Treatment of a woman with lupus pernio, thrombosis and cutaneous intolerance to heparins using lepirudin during pregnancy.
    Lupus 2005; 14:411-2
  8. Fiehn C, Andrassy K. Hitting three with one strike: Rapid improvement of psoriatic arthritis, psoriatic erythroderma and secondary renal amyloidosis by treatment with infliximab (Remicade®). Ann Rheum Dis 2004; 63:232
  9. Glück T, Fiehn C, Linde H.J., Bohland P, Schölmerich J, Müller-Ladner U. Anti-TNF therapy and Listeria monocytogenes infection – report of two cases. Arthritis Rheum 2002;46:2255-7
  10. Fiehn C, Breitbart A, Germann G. Autologeous skin transplantation for widespread cutaneous necrosis in secondary anti-phospholipid syndrome. Ann Rheum Dis 2001; 10:908-10
  11. Prummer O, Fiehn C, Gallati H. Anti-interferon-gamma antibodies in a patient undergoing interferon-gamma treatment for systemic mastocytosis. J Interferon Cytokine Res 1996;16:519-22
  12. Fiehn C, Prummer O, Gallati H, Heilig B, Hunstein W. Treatment of systemic mastocytosis with interferon-gamma: failure after appearance of anti-IFN-gamma antibodies. Eur J Clin Invest 1995;25:615-8
  13. Fiehn C, Pezzutto A, Hunstein W. Superficial migratory thrombophlebitis in a patient with reversible protein C deficiency and anticardiolipin antibodies. Ann Rheum Dis 1994;53:843-4
  14. Fruehauf S, Fiehn C, Haas R, Döhner H, Hunstein W. Sustained remission of idiopathic hypereosinophilic syndrome following alpha-interferon therapy. Acta Haematol 1993;89:91-3
  1. Fiehn C, Goerke C. Ein Schritt zurück und ein neuer Blick: Eine ungewöhnliche Ursache einer scheinbaren Oligoarthritis. Orthopädie & Rheuma 2015, 17:21-24
  2. Fiehn C. Gelenkschmerzen und erhöhte Leberwerte. Ferritin-Bestimmung nicht vergessen! Der Allgemeinarzt 2009; 2:45-48
  3. Fiehn C, Libicher M. Reparatur von Erosionen bei rheumatoider Arthritis durch eine Behandlung mit Remicade. Kasuistiken, Rheumatischer Formenkreis, Band 3, 2002; Graulich (Hrsg); Essex PHARMA, München; S. 44-47
  4. Fiehn C. Zeitlich befristete Therapie mit Remicade bei einer Patientin mit rheumatoider Arthritis und Ansprechen auf eine Kombinationsbasistherapie, aber Persistenz der Entzündung in einem Gelenk. Kasuistiken, Rheumatischer Formenkreis, Band 2, 2001; Graulich (Hrsg); Essex PHARMA, München; S. 34-37

REVIEWS AND BOOK CHAPTERS

  1. Fiehn C. Erhöhte Leberwerte bei einem Rheumapatienten. Was nun? Akt. Rheumatol 2017; in Druck
  2. Fiehn C. Der familiäre Chilblain-Lupus – eine Typ-I-Interferonopathie mit Modellcharakter. Z. Rheumatol 2017, 2017; 76:322-327
  3. Fiehn C, Krüger K. Management der rheumatoiden Arthritis. Internist. 2016; 57:1042-1051.
  4. Fiehn C. Glukokortikoidtherapie bei rheumatoider Arthritis – Contra. Dtsch Med Wochenschr. 2016;141:1651
  5. Fiehn C. Methotrexat- wie ist der aktuelle Stand? Arthritis+Rheuma 4/2016
  6. Fiehn C. Methotrexat – Dreh- und Angelpunkt in der Therapie der rheumatoiden Arthritis. Dtsch Med Wochenschr 2016; 141:193-5.
  7. Fiehn C. Per Fingerzeig zur Diagnose-Blickdiagnosen rheumatischer Erkrankungen am Finger. Arthritis+Rheuma 6/2015: 355-361
  8. Fiehn C. Rheumatoide Arthritis. SpringerReference Innere Medizin. Onlinelehrbuch, Springer Verlag Berlin, Heidelberg 2015, 1x jährliches Up-Date
  9. Fiehn C. Rheumatoide Arthritis und Lunge: mehr als ein Nebenschauplatz der Erkrankung. Dtsch Med Wochenschr 2014:140: 904-907
  10. Fiehn C. Rheumatoide Arthritis – Schauen Sie Ihrem Patienten auf die Finger. MMW-Fortschr Med 2015; 157 (S1)
  11. Fiehn C. Therapie mit Glukokortikoiden bei Polymyalgia rheumatica und Riesenzellarteriitis. Akt Rheumatol 2014; 39:252-255.
  12. Fiehn C. Polymyalgia rheumatica und Riesenzellarteriitis: Steroidsparende Therapie mit Immunsuppressiva und Biologika. Akt Rheumatol 2014; 39:245-251
  13. Fiehn C. Welche Versorgungsstrukturen brauchen wir für den älteren Patienten mit einer rheumatischen Erkrankung? Z Rheumatol 2014; online vor Druck
  14. Fiehn C. Therapie der rheumatoiden Arthritis: Wie wird das Risiko für Infektionen und Malignome beeinflusst? Dtsch Med Wochenschr 2014:139:268-271
  15. Fiehn C. Fieber und Polyarthritis – könnte es ein systemischer Lupus erythematodes sein? Klinikarzt 2013; 42 (10): 454-458
  16. Fiehn C, Plathow C. SAPHO-Syndrom. Ein aktueller Überblick. Arthritis + rheuma 2013; 33:213-222
  17. Fiehn C. Rheumatoide Arthritis 2012: das kardiovaskuläre Risiko ist hoch aber beeinflussbar. Dtsch Med Wochenschr 2013 138:202-204
  18. Fiehn C, Keyßer G, Lorenz HM. Personalisierte Medizin bei der Auswahl von konventionellen Immunsuppressiva und DMARD. Z Rheumatol 2013, 72:27-40
  19. Fiehn C. Immunmodulation durch Medikamente. Aus: Peter H.-H., Pichler W., Müller-Ladner U. (Hrsg.): Klinische Immunologie. 3. Auflage. Elsevier Verlag, München 2012, ISBN Print 978-3-437-23256-5. S. 145-154.
  20. Fiehn C. Remission im Fokus einer Zielorientierten Therapie. Dtsch Med Wochenschr 2012 137:206-209
  21. Fiehn C. A new weapon against an old target. Arthritis Res Ther. 2011 13(4):122
  22. Fiehn C. The Other Opinion: Nephrotoxizität von niedrig dosiertem Methotrexat – ein Problem das keines ist. Z Rheumatol. 2011 70(10):825-6
  23. Fiehn C. The first biological approved to treat systemic lupus erythematosus. 2011 Nov;3(11):1293-4
  24. Fiehn C. Aktueller Stand bei Methotrexat. Z Rheumatol. 2011 70(2):99-100
  25. Fiehn C. Rheumatoide Arthritis – Meilensteine für Klassifikation und Therapie. Dtsch Med Wochenschr 2011; 136:203-205
  26. Fiehn C. Zukunft der Therapie mit Methotrexat und anderen Folatinhibitoren. Z Rheumatol 2011; 70:129-134
  27. Fiehn C. Methotrexat transport mechanisms: the basis for targeted drug delivery and ß-folate-receptor-specific treatment. Clin Exp Rheumatol 2010; 28 (Suppl. 61):40-45
  28. Neumann E, Frei E, Funk D, Becker MD, Schrenk HH, Müller-Ladner U, Fiehn C. Native albumin for targeted drug delivery. Expert Opin Drug Deliv. 2010; 7:915-25.
  29. Fiehn C. Methotrexat in der Rheumatologie. Z. Rheumatol 2009; 68:747-757
  30. Fiehn C, Ho AD, Lorenz HM. Hematopoietic stem cell transplantation for systemic vasculitis and related diseases. Autoimmunity 2008; 41:45-50
  31. Becker MD, Fiehn C. Management of sight-threatening uveitis: new therapeutic options. Drugs 2005; 65:497-519
  32. Fiehn C. Der multimorbide ältere Rheumapatient. Aspekte der Rheumatologie des hohen Lebensalters. Z Rheumatol 2006; 65:472-81
  33. Fiehn C, Hensel M. High Dose Chemotherapy with Haematopoietic Stem Cell Transplantation in Primary Systemic Vasculitis, Behcet`s disease and Sjoegren`s Syndrome. Stem Cell Therapy for Autoimmune Disease. eds. Marmont and Burt; Landes Bioscience, Georgetown, USA. 2004
  34. Blumenstiel K, …, Fiehn C, Eich W. Psychosomatics in rheumatology. Z Rheumatol 2004; 63:113-121
  35. Hensel M, Fiehn C, Ho AD. Stammzelltherapie schwerer Autoimmunerkrankungen. Akt Dermatol 2003; 29:444-452
  36. Fiehn C, Zierhut M, Becker M. Differenzialdiagnose der Uveitis. Dt Ärzteblatt, 2003 39:2514-2522
  37. Hensel M, Fiehn C, Ho AD. Stammzelltransplantation bei primär systemischen Vaskulitiden. Med Klinik; 2003; 98:13-8
  1. Fiehn C. Rebellion im Gelenk. Diabetes Ratgeber 2015
  2. Fiehn C. Für die Prognose entscheidend: Rheumatoide Arthritis früh erkennen – und dann sofort behandeln. Orthopädie&Rheuma 2015; 18(4):2-6
  3. Fiehn C. Kollagenosen: Systemischer Lupus erythematodes, Antiphospholipid-syndrom. Medactuell Fortlaufend 2 x jährlich seit 2003
  4. Lakomek H-J, Bungard S, Rudwaleit M, … Fiehn C, … , Roeder N. Das „KOBRA-Qualitätsprojekt“-Verleihung eines Qualitätssiegels an Einrichtungen der akutstationären Rheumatologie. Das Krankenhaus 10.2014 S.914-923
  5. Fiehn C. Rheumatoide Arthritis: das kardiovaskuläre Risiko im Visier. Ärztliches Journal Rheumatologie Orthopädie. 1/2014
  6. Fiehn C. Morbus Bechterew- Hilft Wasser, Wärme und KG? MOBIL 2009; 6:24-25
  7. Fiehn C. Physiotherapie beim Morbus Bechterew: Was sagt die Wissenschaft dazu? Morbus Bechterew Journal 2009; 117:16-17
  8. Fiehn C. Arthritis hat viele Facetten. Der Weg zur richtigen Diagnose. Der Hausarzt 9/08: S. 44-46
  9. Fiehn C. Zertifizierte Fortbildung: Die rheumatoide Arthritis. Ärztliche Praxis 2007; Verlagsbeilage zu Heft 19
  10. Fiehn C. Neues aus der Therapie der rheumatoiden Arthritis: B-Lymphozyten ausschalten. Der Allgemeinarzt 14/2006, S 12-13
  11. Fiehn C. Plötzlicher Muskelschmerz beim älteren Patienten: Ist’s eine Polymyalgia rheumatica? Der Allgemeinarzt 3/2006, S 34-36
  12. Fiehn C. OSCE-Station Untersuchungstechniken Rheumatologie. „OSCE“– Innere Medizin. Jünger & Nikendei (Hrsg.), Thieme, Stuttgart 2005
  13. Fiehn C. Rheumaorthopädie. Klinikleitfaden Orthopädie, 4. Auflage 2002; eds. Breusch et al.; Urban & Fischer, München-Jena; S. 359 – 405

EDITORIALS, COMMENTS

  1. Fiehn C, Herzer P, Holle J, Iking-Konert C,Krause A, Krüger K, Märker-Herrmann E, Rautenstrauch J, Schneider M. Klug entscheiden in der Rheumatologie. Dt. Ärzteblatt 2016 Heft 24
  2. Fiehn C, Krause A. Neues zur rheumatologischen Pharmaktherapie. I. Konventionelle DMARD und Glukokortikoide. Arthritis+Rheuma Heft 4
  3. Fiehn C, Lakomek HJ. Frühdiagnostik entzündlich-rheumatischer Erkrankungen. Arthritis+Rheuma 3/2015: 135.
  4. Fiehn C, Lakomek HJ. Multimorbidität. Arthritis+Rheuma 5/2014: 267-268.
  5. Keyßer G, Dejaco C, Fiehn C. Polymyalgia rheumatica, Arteriitis temporalis, Riesenzellarteriitis: Aktuelles zur Kranheitsentstehung, Diagnostik und Behandlung. Akt Rheumatol 2014:219
  6. Fiehn C, Ahmadi-Simab K. Seltene Erkrankungen in der Rheumatologie – eine häufige Herausforderung. Arthritis + rheuma 2013; 33:207-209.
  7. Fiehn C. Erwiderung auf Leserbrief zu DMW 5/2013 „Rheumatoide Arthritis – das kardiovaskuläre Risiko ist hoch, aber beeinflussbar“ Dtsch Med Wochenschr 2013 138:744
  8. Fiehn C. Nephrotoxizität von Methotrexat: ein Problem das keines ist. Z Rheumatol. 2011;70:825-6
  9. Fiehn C. Applikationsformen und Dosierungsintervalle von Methotrexat. Internistische Praxis 2011; 51: 803-804.
  10. Fiehn C, Müller-Ladner U. Aktueller Stand bei Methotrexat. Z Rheumatol 2011; 70:99-100
  11. Fiehn C. Kongressbericht: Non-TNF-Biologika. Rheumaforum 2011; 11:24-25
  12. Fiehn C. TNF-alpha-hemmer zur Therapie des schweren systemischen Lupus erythematodes. Langzeitanalyse der ersten Pilotstudie. Med Klin 2010; 105: 53-62
  13. Fiehn C. Enttäuschende Ergebnisse der ersten randomisierten, kontrollierten Studie zum Einsatz von Rituximab beim systemischen Lupus erythematodes. Ein Problem des Studiendesigns? Med Klin 2010; 105
  14. Fiehn C. Die progressive multifokale Leukenzephalopathie. Eine Gefahr auch für Patienten mit rheumatischen Erkrankungen nach Rituximabtherapie? Med Klin 2010; 105
  15. Fiehn C. The future of folic acid antagonist therapy in rheumatoid arthritis. Arthritis Rheum 2009; 60:1-4
  16. Fiehn C. Early diagnosis and treatment in lupus nephritis: how we can influence the risk for terminal renal failure. J Rheumatol. 2006; 33:1464-6
  17. Lorenz HM, Minden K, Schuch F, Hofmann S, Grifka J, Fiehn C. Workshop der Kooperativen Rheumazentren in der DGRh und dem Kompetenznetz Rheumatologie. 7.-10. April 2005, Heidelberg. Z Rheumatol. 2006; 65:225-8
  18. Fiehn C. Empfehlungen der DGRh zur Therapie des Raynaud Syndroms – Kommentar. Z Rheumatol 2005;64:429
  19. Fiehn C. Treatment of women with aPL in pregnancy – comment. Ann Rheum Dis 2001; 60:717
  1. Fiehn C. Rheumatoide Arthritis- Dynamische Strategien liefern vergleichbare Langzeiterfolge. Dtsch Med. Wochenschrift 2016;141(12):852.
  2. Fiehn C. Neues zur rheumatoiden Arthritis und den Spondyloarthritiden. Orthopädische Nachrichten 03.2013
  3. Fiehn C. Der frühe Einsatz von MTX ist entscheidend. Orthopädische Nachrichten-Rheuma Spezial 09.2012
  4. Fiehn C (Hrsg.). Stress und Stressbewältigung bei rheumatischen Erkrankungen. Abbott Care Patientenbroschüre 2011.
  5. Fiehn C. Die schwierige Therapieentscheidung. Rituximab zur Behandlung von RA-Patienten mit hohem Infektionsrisiko. MedReview 2010; 12:10-11
  6. Fiehn C. Biologikatherapie der rheumatoiden Arthritis-Möglichkeiten und Grenzen. Ratgeber Rheuma 2010-2012; S14
  7. Fiehn C. Praxisrelevante Tipps zu Methotrexat (I). Rheumamanagement 4/2010; S11
  8. Fiehn C. Buchbesprechung: Rheumatologie – Syndrome und Algorithmen. Akt Rheumatol 2010; 35: S. 96
  9. Fiehn C. Erythema nodosum. Wie kann man es behandeln? Der Allgemeinarzt 17/2009 S. 56
  10. Fiehn C. Arthritiden und Konjunktivitis: Ist’s ein ein Sjögren-Syndrom? Der Allgemeinarzt 1/2006 S. 34
  11. Hunstein W, Fiehn C. Komplikationen an Klappen, Reizleitung, Myokard: Morbus Bechterew geht ans Herz. Ärztliche Praxis 1996;44:9